به گزارش طاهره کریمی خرمی/ خبرنگار شهر سبز از شیراز، محمدمهدی علویان مهر، رئیس دانشگاه فنی و حرفهای استان فارس پیش از ظهر یکشنبه ۲۷ آبان در آئین گشایش دومین همایش آموزشی ارزیابی کیفیت دانشگاههای فنی و حرفهای، پیام نور و فرهنگیان گفت: تعیین شاخصهای عمومی ارزیابی دانشگاههای استان نتیجه این همایش باشد.
وی با بیان اینکه شاکله اصلی تمام دانشگاهها به هم شبیه است، خاطرنشان کرد: بر همین اساس میتوان شاخصهای عمومی ارزیابی دانشگاهها را تعیین کرد.
قاسم سلیمی، دبیر هیات نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استان فارس، نیز در این آئین به تبیین رویکردهای جدید و ارائه گزارش عملکرد نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان پرداخت و اظهار کرد: توجه به کیفیت آموزش همواره یکی از دغدغههای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده است.
وی با بیان اینکه بیش از سه دهه تجربه در حوزه آموزش عالی کشور به دست آمده است، تاکید کرد: تجربیات ما حاکی از آن است که در این مسیر کمیتگرایی بیش از هرچیزی مورد توجه قرار گرفته و ادامه مسیر ناهموار است.
دبیر هیات نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استان فارس، نظام آموزش عالی کشور را بیش از هر زمان دیگر نیازمند توجه به خودتاملی دانست و افزود: باید بهبود کیفیت به گفتمان غالب در سیستم آموزش عالی کشور تبدیل شود که این مهم با نقد منصفانه حاصل میشود.
غلامرضا یادگارزاده، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، نیز در این آئین به تبیین بحث ارزشیابی کیفیت در نظام آموزش عالی؛ از خود ارزشیابی تا ممیزی پرداخت و گفت: شکلگیری هیاتهای ارزیابی استانی نقطه عطفی در راستای بهبود عملکرد موسسات آموزش عالی محسوب میشود.
وی با بیان اینکه تاکنون آنچنان که باید به کیفیت توجه نشده است، عنوان کرد: هرچند طی سالیان گذشته کیفیت آموزش عالی در کشورمان ارتقا یافته اما با استانداردهای جهانی فاصله دارد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه نظر مشتریان موسسات آموزش عالی به عنوان مهمترین بهرهبرداران از این موسسات در سیاستگذاریها و تصمیمگیریهای دانشگاهها کمتر مورد توجه قرار گرفته است، بیان کرد: این الزام اخلاقی خود به خود به ارتقای کیفیت در رقابت با سایر موسسات آموزش عالی منجر و دانشگاه ملزم به مسئولیتپذیری و پاسخگویی میشود.
علی موسوی، مدیرکل دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فنی و حرفهای، نیز در این آئین در خصوص بهبود کیفیت دانشگاه فنی و حرفهای با رویکرد پویایی سیستم سخنرانی کرد و گفت: رضایت دانشجویان از خدمات آموزشی و پژوهشی که به آنها ارائه میشود تضمین کیفیت است.
وی با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفهای با هدف تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بازار کار در کشور ایجاد شده است، تصریح کرد: پویایی سیستم این دانشگاه براساس معیار توانمندی بینالمللی دنبال میشود تا هدف مورد نظر محقق شود.
مجید ضماهنی، مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه پیام نور، نیز در این آئین توجه ویژه مدیران به ارکان سازمانی را شرط لازم در اجرای مطلوب ارزیابی عملکرد در دانشگاه پیام نور دانست و یافتههای حاصل در فازهای مختلف طرح بهبود کیفیت دانشگاه پیام نور را تشریح کرد.
شکیبا، مدیرکل دفتر تعالی سازمانی دانشگاه فرهنگیان، دیگر سخنران این مراسم با نگاهی اجمالی به دانشگاه فرهنگیان، گفت: در سال ۱۳۶۰ نزدیک به ۴۰۰ مرکز تربیت معلم در کشور فعالیت داشت که از سال ۹۰ با هدف بهبود کیفیت آموزش به کمتر از ۱۰۰ مرکز کاهش یافت و ششمین سال است که با عنوان دانشگاه فرهنگیان خدمات خود را ارائه میدهد.
به گفته وی در حال حاضر تعداد دانشجو معلمان و مهارتآموزان این دانشگاه در سراسر کشور ۵۸ هزار و ۹۶ نفر است و ۷۹۸ نفر نیز عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان هستند که ۴۵۹ نفر مدرک کارشناسی ارشد و ۳۳۰ نفر دکترا دارند.
مهوش لطفی، دبیر کارگروه تخصصی دانشگاه فرهنگیان نیز در این آئین به شیوه چگونگی نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پرداخت و بیان کرد: فرمهای ویژه بازدید از مراکز و پردیسهای دانشگاه فرهنگیان در راستای ارتقا و بهبود کیفیت آنها تهیه شده است.
وی با تاکید بر اینکه گروه بازدیدکنندگان از مراکز باید با سرپرستان و مدیران همدلی داشته باشند، خاطرنشان کرد: هدف از این بازدیدها مچگیری نیست بلکه ارتقای کیفیت و بهبود خدمات است.
دبیر کارگروه تخصصی دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد: در بازدیدها باید نقاط قوت را برجسته و مدیران دارای عملکرد مطلوب را تشویق کرد.
محمدهادی ورهرام، دبیر کارگروههای تخصصی دانشگاه فنی و حرفهای و پیام نور، نیز در این آئین اظهار کرد: تدوین شاخصهای کیفی گامی عملی در انجام ارزیابی جامع کیفیت در دانشگاهها است.
او که همین شاخصها را ویژه دانشگاههای دولتی تدوین کرده است، “از کمیت تا کیفیت” را شعار دومین همایش آموزشی ارزیابی کیفیت ویژه دانشگاههای فنی و حرفهای، پیام نور و فرهنگیان عنوان کرد.
رحیم صفری فارفار، معاون مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نیز در این همایش به تشریح عملکرد سامانه HSE ویژه مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پرداخت و گفت: با وجود اینکه تمام مدیران ما دغدغه کیفیت دارند اما این مهم تاکنون محقق نشده است.
وی با اشاره به اینکه در زمان گسترش کمّی دانشگاهها، این گسترش به عنوان مطالبه و تقاضای اجتماعی مطرح بود، خاطرنشان کرد: تاکنون مبحث کیفیت موسسات آموزش عالی به عنوان یک مطالبه عمومی مطرح نشده است.
معاون مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در حال حاضر بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ مرکز آموزش عالی در کشور فعالیت دارد که نظارت بر این مجموعه نیازمند بررسی و دقت مستمر است.
صفری فارفار با تاکید بر اینکه درج صحیح و دقیق اطلاعات در سامانه HSE بسیار مهم و حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: این اطلاعات نه تنها در تمام مراحل مورد بهرهبرداری هیاتهای ارزیابی قرار میگیرد و بلکه در سامانه نیز امکان گزارشگیری برای کاربران فراهم شده که میتواند مورد استفاده مدیران موسسات آموزش عالی قرار گیرد.
وی ابراز امیدواری کرد: حاصل این نشستها به گفتمان کیفیت تبدیل و در جامعهی علمی کشور نهادینه شود.
به گزارش شهر سبز، دومین همایش آموزشی ارزیابی ویژه دانشگاههای فنی و حرفهای، پیام نور و فرهنگیان صبح یکشنبه ۲۷ آبان ماه به میزبانی دانشکده فنی و حرفهای شهید باهنر شیراز گشایش یافت.
این همایش دو دوره در روزهای یکشنبه ۲۷ و دوشنبه ۲۸ آبان ماه با هدف ارتقاء و بهبود کیفیت دانشگاههای فنی و حرفهای، پیام نور و فرهنگیان استان فارس کارگاههای آموزشی خود را برگزار میکند.
آشنایی با مدلهای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت زیرنظامهای آموزش عالی، آگاهی از تجارب و عملکرد هیات نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت هیات استانی دانشگاه شیراز و آشنایی با سامانه HSE مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از جمله مباحثی بود که در آئین گشایش این همایش مطرح و مدلها، عملیات و فرآیند نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در دانشگاههای فنی و حرفهای، پیام نور و فرهنگیان برای شرکت کنندگان مرور شد.
روسا، مدیران، مسئولین، دبیران و کارشناسان هیاتها و دفاتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استانی و زیرنظامهای دانشگاههای فنی و حرفهای، پیام نور و فرهنگیان استان فارس شرکتکنندگان در این همایش هستند.
برگزاری نشستهای هماندیشی، جلسات پرسش و پاسخ و بازدید از دانشگاههای پیام نور و فرهنگیان و فنی و حرفهای و همچنین برنامههای فرهنگی مانند بازدید از اماکن مذهبی و تاریخی شیراز از دیگر بخشهای دومین همایش آموزشی ارزیابی کیفیت دانشگاههای فنی و حرفهای، پیام نور و فرهنگیان است.