خانه / اجتماعی / روابط عمومی، خیلی دور و خیلی نزدیک
روابط عمومی

روابط عمومی، خیلی دور و خیلی نزدیک

حسین خبیری
حسین خبیری

در یک نگاه عامیانه روابط عمومی را می توان یکی از بخش های زیرمجموعه سازمان یا در شکل فعلی آن، زیرمجموعه مدیریت سازمان، برای پیگیری یک سلسله امور ابتدایی و دیکته شده تعریف نمود.
در حالت فوق، دفاع از سازمان یا مدیر سازمان، همچنین پر کردن چاله چوله های خواسته و ناخواسته، پاسخ های دندان شکن به منتقدین، چیدمان صندلی های یک مراسم و تنظیم سین برنامه، گرفتن عکس های خبری از حلقه اولی های هر سازمان، دعوت از قاری و مجری و خواننده، نصب اقلام تبلیغاتی مناسبت ها و زدن ساز آن هم فقط از نوع موافقش، تنها وظایفی است که بر دوش روابط عمومی سنگینی می کند.
و باز در همین وضعیت، *هیچکس مجال و میدان نقد از سازمان را نمی یابد و اگر هم احیاناً بیابد، از تیر رس هجمه ها و حملات روابط عمومی در امان نخواهد بود.*
اما در مدل علمی و کاربردی روابط عمومی، داستان به گونه دیگری است.
*اطلاع رسانی هدفمند، زمینه سازی و مهیا نمودن شرایط آشنایی مخاطبین خاص و عام با حقوق خود در سازمان و آموزش نحوه دست یابی آسان به این حقوق را، بخش اصلی وظایف مهم و مغفول مانده روابط عمومی می توان برشمرد.*
در این حالت *روابط عمومی به عنوان وکیل مدافع مخاطبان و مشخصاً ارباب رجوع در سازمان*، ایفای نقش می نماید.
همچنین روابط عمومی با *بسترسازی و ایجاد ارتباط مستمر، منظم و منضبط، صاحب نظران و منتقدین با حلقه اولی های سازمان، مقدمات و موجبات تصحیح نگرش ها، روش ها و مسیرهای سازمان* را فراهم می نماید.
*کشف میانبرهای جدید برای کیفیت بخشی به خدمات و سرعت دهی دست یابی مراجعین به مقاصدشان را، وظیفه مکمل و اساسی روابط عمومی* می توان بیان نمود.
در شکل صحیح آن، *خروجی مجموعه اقدامات روابط عمومی، می بایست عمیقاً رضایت و خشنودی مراجعین به سازمان را فراهم آورد*، که البته در دست یابی به این شرایط آرمانی، پیش نیاز و شرط لازم این خواهد بود که حلقه اولی های سازمان این مهم را در دستور کار خود قرار دهند و گرنه در این رابطه هرگونه تلاشی با شکست روبه رو خواهد بود.
*روابط عمومی به نمایندگی از افکار عمومی در سازمان* حضور می یابد و در این مسیر، حقوق متقابل سازمان و مخاطبین را با در اولویت قرار دادن نیازهای مراجعین و منافع بلندمدت سازمان در کسب مقبولیت، در یک سیر اعتمادسازانه، به صورت جدی پی جویی و پیگیری می نماید.
در وضعیت کنونی ادامه روند بیمارگونه اما مرسوم در روابط عمومی ها، سبب ساز *افزایش شکاف مابین مردم و نظام اجرایی کشور* خواهد گردید، حال آنکه *شناخت و حذف قواعد دست و پاگیر و”ترمیم فاصله ی بین دولت ملت”را مأموریت اصلی روابط عمومی* باید دانست.
باید بدانیم که اساساً بکارگیری روابط عمومی با شیوه نوین آن، اختصاص به دولت هایی دارد که بنای *گفتگو با مردم و پاسخگویی به مردم* را دارند، حال این سیاست گزاران و دست اندرکاران سازمان هستند که باید انتخاب کنند، ادامه روند فعلی ارتباطات و سیر نزولی جایگاه و محبوبیت عمومی سازمان را و یا تمرکز بر اجرای بی کم و کاست جریان آزاد و روان اطلاعات و کسب رضایتمندی مخاطبان و مقبولیت پایدار در بلندمدت با پذیرفتن و تنظیم سهم موثر روابط عمومی براساس تعاریف نوین آن را.

مطلب پیشنهادی

پیام شهروندی (شهرداری کازرون)

پیام شهروندی: به موجب ماده ۱ قانون اصلاح لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.