خانه / فرهنگی / آموزش / چهارمین دوره مدارس فصلی خلاقیت با همکاری بنیاد نخبگان فارس و موسسه آموزش عالی زند در شیراز برگزار شد
حبیب شریف
حبیب شریف

چهارمین دوره مدارس فصلی خلاقیت با همکاری بنیاد نخبگان فارس و موسسه آموزش عالی زند در شیراز برگزار شد

به گزارش طاهره کریمی خرمی/ خبرنگار شهر سبز از شیراز، خلاقیت در کمک به پیشبرد اهداف مختلف زندگی انسان امری مهم و ضروری است. این ضرورت با در نظر گرفتن نیاز انسان به ابتکار و نوآوری در زندگی قابل لمس تر می‌شود. بشر به دلیل پیچیده بودن زندگی امروزی نیازمند ابتکار و نوآوری است. درواقع خلاقیت و نوآوری ضرورت استمرار زندگی پویا و با نشاط است.

بنیاد نخبگان استان فارس با همکاری جمعی از استعدادهای برتر استان برای آموزش مهارت‌های مورد نیاز دانش آموزان مقطع متوسطه اول از جمله خلاقیت و تفکر نسبت به طراحی مدل «مدارس فصلی خلاقیت و ایده پردازی» بر پایه آموزش فعالیت-محور و پروژه-محور اقدام کرده است.

مدارس فصلی خلاقیت و ایده پردازی در چهار مرحله برگزار می شود. در مرحله نخست، کارگاه هایی با محوریت ایده پردازی، خلاقیت و تفکر و به طور کلی مهارت های عام خلاقیت ارائه خواهند شد و دانش آموزان به صورت موازی در مسابقات و بازی‌های خلاقیت شرکت می‌کنند و به تفکر و خلاقیت در محیطی با نشاط خواهند پرداخت.

در انتهای مرحله اول مدارس فصلی خلاقیت و ایده پردازی، پروژه هایی از قبیل دفترچه ایده به دانش آموزان معرفی می‌شود و دانش آموزان فرصت خواهند داشت با انجام این پروژه‌ها برای شرکت در مرحله دوم طرح آماده شوند.

در مرحله دوم، دانش آموزانی که موفق به انجام درست و تحویل پروژه شده اند به اردوی شیراز دعوت خواهند شد و ضمن آشنایی با مهارت های پیشرفته تر در راستای آموزش های مرحله نخست، بازدید های متنوعی را از مراکز علمی شیراز تجربه خواهند کرد.

در مرحله سوم، علاوه بر ارائه آموزش های تکمیلی، پروپوزال‌های برگزیده شناسایی خواهند شد و مبلغی به عنوان پژوهانه برای عملی شدن آنها به دانش آموزان اعطا می‌شود.

همچنین بنیاد برای هر طرح برگزیده یکی از مستعدان برتر تحت حمایت را به عنوان دوست علمی معین خواهد کرد.

دانش آموزان کار بر روی پروپوزال را تا نهایی شدن آن تحت نظارت این دوست علمی در مدت ۴ تا ۶ ماه پیش خواهند برد.

علاوه بر این، برگزیدگان دیگر پروژه های مرحله دوم با گذراندن آموزش های تکمیلی در رابطه با استعداد شناسایی شده متناسب با پروژه انجام شده در ارتباط با دوست علمی مرتبط قرار خواهند گرفت.

در مرحله نهایی، دانش آموزان در جشنواره پایانی مدارس فصلی خلاقیت و ایده پردازی شرکت خواهند کرد که ترکیبی از یک کنفرانس علمی دانش آموزی و تعدادی کارگاه تکمیلی آموزشی است.

در این مرحله دانش آموزان به ارائه پروژه های خود می پردازند و کارگاهی در راستای آنچه در مسیر انجام پروژه انجام داده اند برای دیگر دانش آموزان ارائه می‌دهند. همچنین در بخش کارگاه های آموزشی تکمیلی، دانش آموزان با اصولی در رابطه با نوآوری که مرحله بعد از خلاقیت و ایده پردازی است آشنا می‌شوند.

به گفته محمد فیروزثانی، قائم مقام موسسه آموزش عالی زند شیراز، آشنایی با تفکر خلاق و تکنیک های پرورش خلاقیت، آشنایی با مبانی حل مساله، آشنایی با تفکر تحلیلی و تصمیم گیری منطقی، خود تنظیمی و انضباط شخصی، آشنایی با مدیریت پروژه و زمان، تقویت هوش اجتماعی، آشنایی با پژوهش و مستند سازی علمی، انجام کار گروهی و تیمی، آشنایی با مهارت های خاص خلاقیت (هنری، ادبی و غیره)، الگوپذیری دانش آموزان از جامعه نخبگانی، ایجاد انگیزه و نشاط در دانش آموزان و آشنایی با مبانی نوآوری مهمترین اهداف مدارس خلاقیت و ایده پردازی است.

وی اضافه کرد: کارگاه مشاهده و ایده پردازی، کارگاه حلقه کندوکاو، کارگاه تفکر منطقی و حل مساله، کارگاه مدیریت پروژه و زمان، کارگاه تفکر موازی (شش کلاه تفکر) و کارگاه طوفان ذهن از جمله کارگاه‌هایی است که دانش آموزان در مرحله نخست این دوره از مدارس خلاقیت در آن حضور می‌یابند.

فیروزثانی اظهار کرد: کارگاه کار گروهی شامل کارگاه سنجش خلاقیت، مسابقات خلاقیت، کارگاه انضباط شخصی، کارگاه نگرش ادبی، کارگاه روش ارائه و فن بیان، کارگاه دید علمی، کارگاه مستند سازی علمی، کارگاه معرفت شناسی دینی و کارگاه آشنایی با حوزه های علم دیگر کارگاه‌هایی است که در این دوره از مدارس فصلی خلاقیت برای دانش آموزان پیش بینی شده است.

بنا بر این گزارش، در مرحله دوم دانش آموزان در سمینارهایی شرکت می کنند که آنها را باحوزه های مختلف علم آشنا می سازد. از این رو افراد و اساتید مختلف در رشته های مختلف دانشگاهی برای دانش آموزان از نکات خاص رشته های مختلف

می گویند، از موضوعات پژوهشی هر رشته صحبت می کنند و زمینه ها و مواردی را که دانش آموزان می توانند در آن به پژوهش بپردازند معرفی می کنند.
در مرحله سوم از مدارس فصلی خلاقیت و ایده پردازی دانش آموزان در برابر هیئت داوران متشکل از استعدادهای برتر استان، به دفاع از پروژه های خویش به صورت انفرادی و گروهی (در صورت نگارش پروپوزال علمی) خواهند پرداخت. برای این کار دانش آموزان شرکت کننده در بخش کتابخوانی ۱۵دقیقه و دانش آموزان شرکت کننده در بخش پروپوزال پژوهشی ۲۰ دقیقه فرصت خواهند داشت تا کار خود را ارائه دهند و در ۱۰ دقیقه پس از آن به پاسخگویی به سوالات مطرح شده بپردازند.

هیئت داوران شرکت کننده در این بخش از تخصص های گوناگون انتخاب شده اند تا توانایی دانش آموزان در برخورد با نگاه های تخصصی سنجیده شود؛ به طور کلی تسلط در ارائه، انتقال مفهوم، امانت داری علمی و ادبی و چگونگی پاسخگویی به سوالات از جمله معیارهای مطرح شده در داوری است.

پس از پایان جلسه داوری، طرح های برگزیده و مشروط (ملزم به تصحیحات) به مرحله پایانی معرفی خواهند شد.
در مرحله چهارم مدارس فصلی خلاقیت و ایده پردازی که مرحله پایانی است، دانش آموزان پروژه های خود را ارایه می دهند و در کارگاه‌های تکمیلی شرکت می کنند.

عمده کارگاه هایی که در مرحله پایانی برگزار می شود، کارگاه به سوی نوآوری، کارگاه مالکیت فکری، کارگاه چگونه علمی بحث کنیم؟ کارگاه مدیریت زمان، کارگاه تفکر طراحی با رویکردی خلاقانه در حل مسأله، کارگاه تفکر انتقادی و کارگاه قصه درمانی را شامل می شود.

قائم مقام موسسه آموزش عالی زند شیراز با اشاره به اینکه مرحله نخست این دوره از مدارس فصلی خلاقیت طی سه روز از ۲۳ تا ۲۵ آبان در شیراز در حال برگزاری است، گفت: ۸۰ نفر از دانش آموزان مدارس نواحی چهارگانه شیراز که ۴۰ نفر آنها دانش آموزان دختر و ۴۰ نفر دانش آموزان پسر هستند در چهارمین دوره مدارس فصلی خلاقیت شیراز شرکت کردند.

فیروزثانی تصریح کرد: مرحله دوم این دوره از مدارس فصلی خلاقیت طی سه روز در بهمن ماه، مرحله سوم طی یک روز در اسفندماه و مرحله پایانی طی سه روز در سال تحصیلی آینده برگزار خواهد شد.

به گفته وی تاکنون ۲۱ دوره مدارس فصلی خلاقیت در سطح استان فارس برگزار شده است.

به گزارش شهر سبز، دکتر مهدی فیض، معاون امور مستعدان بنیاد ملی نخبگان، صبح پنجشنبه ۲۴ آبان ماه در دومین روز برگزاری چهارمین دوره مدارس فصلی شیراز از روند برگزاری این مدرسه بازدید کرد و در جمع خبرنگاران گفت: ماهیت کلی بنیاد نخبگان شناسایی استعدادهای برتری است که می توانند به فعلیت برسند.

وی با تاکید بر اینکه رسیدن به این هدف نیازمند یک مسیر صحیح رشد و ارتقای مبتکرانه است، خاطرنشان کرد: بنیاد ملی نخبگان با همکاری آموزش و پرورش و موسسات آموزش عالی، طرح های مختلف حمایتی در راستای توانمندسازی و علاقمندسازی دانش آموزان را دنبال می کند.

معاون امور مستعدان بنیاد ملی نخبگان، بکارگیری نخبگان در بخش های مختلف کشور را هدف از اجرای این طرح‌ها عنوان کرد و افزود: برگزاری دوره ای مدارس فصلی خلاقیت و اجرای طرح شهاب از جمله‌ی این طرح ها است.

فیض با بیان اینکه تمامی دانش آموزان تحت پوشش طرح شهاب قرار می گیرند، تصریح کرد: با توجه به اینکه استعدادهای دانش آموزان با یکدیگر متفاوت است و در سطوح مختلف قرار دارد نوع حمایت بنیاد نخبگان از دانش آموزان سطوح مختلف نیز متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه استان فارس در زمینه برگزاری مدارس فصلی خلاقیت و ایده پردازی در زمره استان‌های برتر کشور است، بیان کرد: امیدوارم این برنامه‌ی ارزشمند به عنوان الگوی سایر استان‌ها مدنظر قرار گیرد.

مطلب پیشنهادی

فرشاد فرشته حکمت/ حافظ و گوته

اکران نخستین مستند حافظ و گوته اثر کارگردان کازرونی در سینما حقیقت

به گزارش شهرسبز، فرشاد فرشته‌حکمت، کارگردان نام آشنای کازرونی و از مستندسازان با سابقه کشور، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.