خانه / تاریخ / اسلام / بازخوانیِ متن و حواشیِ سخنان مطروحه و سخنرانِ مطرحِ فیضیه
حسن رحیم پور ازغدی

بازخوانیِ متن و حواشیِ سخنان مطروحه و سخنرانِ مطرحِ فیضیه

امان الله دهقان فرد
امان الله دهقان فرد

امانا… دهقانفرد؛ مورخ ۱۳۹۷/۵/۲۵ و هم زمان با فشارهای ناشی از جنگ اقتصادی دشمنان بیرونی و پادوهای نفوذی داخلی، با هدف دل سرد کردنِ مردم و ایجاد فاصله بین آنان و حاکمیت دینی و رهبران آن، عدهای از طلاب و علمای همیشه بیدار، اقدام به برپایی نشستی باشکوه در زیر زمین مدرسه فیضیه نموده و طبیعی بود که کاغذ نوشته هایی تهیه و سخنرانانی نیز برای بیان خواسته هایشان دعوت نمایند و در همین رابطه ابتدا فرماندهی تیپ رزمی تبلیغی امام صادق (ع) ، مربوط به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، و سپس جناب استاد رحیم پور ازغدی به ایراد سخن پرداخته اند که متاسفانه به دلایلی حواشی این جلسه بر متن آن غلبه و سر و صدای فراوانی را در فضای عمومی و خصوصی ایجاد نموده که در همین راستا و‌ نظر به لزومِ تحلیلِ اتفاقات اخیر و بازنگاه مطالب مطرح شده و .. ، موارد زیر مورد اشاره قرار می گیرند .

۱- مدرسه ی فیضیه ، به عنوان خاستگاه علم ، فقاهت ، مرجعیت و معنویت و از طرفی مرکز آغاز انقلاب و هدایت انقلابیون و سد کننده تفکرات التقاطی و انحرافی طی چند قرن اخیر ، توسط بزرگانی همچون امام راحل ره ، مقام معظم رهبری، علامه ی طباطبایی ها و.. همواره مورد احترام ، عنایت و‌ توجه ویژه قرار داشته و طی ۴۰ گذشته نیز کانون روشن گری ها پیرامون ابهامات و تبلیغات مسموم و ایستادگی ها در مقابل کج خُلقی ها ، کم فهمی ها و بدذهنی های عوامل خارجی و پیروان داخلی آن ها بوده و طبیعی است با توجه به نقش نمادین و تعیین کننده آن در تحولات داخلی و روابط بین المللی، به ویژه ارتباطات دنیای اسلام و جهان تشیع ، همیشه نیز مورد حمله و تهاجم قرار داشته است .

۲- شکی نیست که دروس حوزه های علمیه ، به ویژه قم به عنوان مرکز جهان تشیع ، یکی از عمیق ترین و با کیفیت ترین علوم اسلامی و بشری در جهان معاصر را دارا بوده و به دلیل تحصیل بیش از ۲۰۰ هزار دانشجوی دینی و صدها رشته ی تخصصی و فوق تخصصی ، قطعا یکی از پر تعداد ترین مجموعه های علمی نیز محسوب می گردد .حوزه ای که بر اساس احادیث موثق ، بنا است به عنوان مرکز پرورش و تربیت سربازان ولی عصر (عج) و فرماندهان علمی و متفکران قبل از ظهور ایفای وظیفه نماید .

۳- سخنران محترمِ تجمع یاد شده ، نزدیک به هشتاد دقیقه! به ایراد سخن پرداخته و در خلال این مدت نسبتا طولانی ، طیفی از مسایل و موارد مربوط و نامربوط به اهداف اجتماع کنندگان را مورد بررسی قرار داده که البته در بخشِ غیر مرتبط با موضوع جلسه ، ضمن مخاطب قرار دادن کُلَّیت حوزه ها و مراجع معظم ، حداقل چند مبحث جنجال آمیز و قابل خدشه ، زیر عنوان بی سوادی علمای حوزه!، تشبیه حوزه های علمیه به کارخانه ی مرجع سازی و تبدیل قم ، نجف و مشهد به مرکز سکولاریسم و در نتیجه لاقیدی روحانیون نسبت به انقلاب و نظام دینی را بدون هر گونه قید توضیحی و‌ تبیینی و البته توام با نوعی عصبانیت ، مطرح نموده که با توجه به بی اساس بودن بخش عمده ای از این ادعاها ، بلافاصله مورد اعتراض مراجع انقلابی ، بزرگان و دانشمندان عالی مقام دینی و صاحبان اندیشه های ناب اسلام محمدی (ص) قرار گرفت .

۴- در این که سخنران محترم دارای شخصیتی قابل احترام بوده و طی سال های گذشته در دفاع از انقلاب و نظام ولایی مطالب در خور ستایشی را مطرح نموده ، جای هیچ گونه شک و شبهه ای وجود ندارد اما این که ایشان را فردی بدون عیب و نقص فرض نموده و همه ی مطالب و ادعاهای ایشان را در چارچوب نظام اسلامی و در راستای اهداف عالیه ی حاکمیت دینی و مطالب وی را به نوعی تکرار، تکمیل و تبیین دیدگاه های شهدای بزرگی مانند شهیدان مطهری ، بهشتی ! و.. تلقی کنیم نیز ، ظلم به این بزرگواران و‌ تحقیر این اندیشمندان خواهد بود چرا که علی رغم انتقادات مطرح شده به بخش هایی از حوزه ها و افرادی حوزوی توسط بنیانگذار جمهوری اسلامی و.. ، اما هیچ گاه چنین تعبیراتی را متوجه مراجع معظم تقلید و‌ سنت های حاکم بر نظامِ سیستمیِ امُّ الحوزه ها ! نکرده بودند .

۵- تلاش برای دو قطبی کردن حوزه های دینی و علمای شیعی و القای این دیدگاه که اکثریت آنان در نقطه مقابل با نظریه حکومت اسلامی و نظام ولایت فقیه قرار دارند قبلا نیز توسط افراد دیگری به شکل های مختلف صورت گرفته که به عنوان نمونه ، مرحوم دکتر شریعتی [که طی بررسی های صورت گرفته از دوستان نزدیک با والد محترم دکتر ازغدی بوده اند] در سال های منتهی به پیروزی انقلاب ضمن تقسیم مراجع و علما به پیروان شیعیان علوی و صفوی، موارد و‌ مطالب مشکوکی را خطاب به حوزویان روا داشت که البته همین مساله موجب موضع گیری های نسبتا تند بزرگانی همچون شهید مطهری ، علامه طباطبایی و دیگر آیات عظام و رهبران انقلاب و حوزه ها در ردِّ نظریات بدون پشتوانه ی آن مرحوم‌ قرار گرفت .

۶- اگر چه برای واژه ی سکولار و دکترین سکولاریسم معانی و مفاهیم متعددی تعریف گردیده اما معنای متبادر عرفی آن عبارت از: قانون زندگی بر اساس مادیات و غیر باور بودن دین در امور اجتماعی و دنیوی و.. است . بر اساس این تعریف هیچ عقل سلیم و‌ روشن بینی قبول نمی کند که کلیات حوزه های علمی جهان تشیع ، چه رسد به مراجع معظم تقلید ، که تمام زندگی ، گفتگوها ، نشست و بر خاستشان بر قال الصادق ع و قال الباقر ع بناگزاری شده ، دارای نگاه مادی گرایانه به زندگی بوده باشند ، ضمن آن که حتی اگر این واژه را به معنای جدایی دین از سیاست بگیریم باز هم مراجع و مدیران ارشد حوزه های علمیه از این اتهام مبراّ بوده و البته ممکن است اقلیت هایی محدود در بخشهای غیر ِ موثر ، دارای چنین تفکراتی باشند اما این که نگاه این اقلیت محدود را به اکثریت حوزه ها و مراجع معظمی که خود یا از مدیران اولیه حکومت اسلامی و یا از قانون گزاران و ایدئولوگ های حکومت دینی بوده و هستند ، تعمیم بدهیم ، تقریبا نوعی بد سلیقه گی، کم فهمی و هم سویی با اقلیت های نفوذی در داخل و خارجِ حوزه های علمیه ! و تلاش برای ایجاد تقابل بین حاکمیت اسلامی با مراکز دینی و مراجع معظم تقلید ، تلقی خواهد شد .

نکته پایانی :    مجددا تاکید می شود حوزه های علمیه به عنوان یکی ‌از مهم ترین مراکز علمی و‌ دینی طی صدها سال فراز و نشیب جهان اسلام و‌ تشیع ، همچون سنگر های مستحکم در مقابل تفکرات الحادی و ضد دینی ، خدمات فراوانی را به دین ، دنیا و آخرت جوامع اسلامی ، و‌ حتی غیر دینی ، ارایه داده و‌ بنا به اعتراف تاریخ ، فیضیه ، کانون اصلی برای شروع انقلاب و الهام گیری نسل اولیه ی انقلابیون و طیف وابسته به نگاه مترقیانه به اصل ولایت مطلقه فقیه بوده و با حضور و‌ تربیت نسل جدیدی از جوانان پرشور و انقلابی ، همچنان به تقویت نگاه متصل به حکومت حضرت حجت ( عج ) ادامه خواهد داد . در همین زمینه از سخنورانی چون برادر رحیم پور ، که خود البته تا مقاطعی را در همین حوزه ها تحصیل نموده ، انتظار می رود با دقت ، انصاف ، عدالت و مراقبت بیش تری در خصوص این سنگربانان ، اعلام نظر نموده تا از سؤ استفاده های احتمالی دشمن ، در چند قطبی نمودن حوزه ها و… ، جلوگیری نمایند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.