خانه / اجتماعی / دولت الکترونیکی چه نقشی در رضایت مندی مردم دارد؟
عبدالکریم نباتی

دولت الکترونیکی چه نقشی در رضایت مندی مردم دارد؟

در یادداشت عبدالکریم نباتی آمده است:
دولت الکترونیکی چه نقشی در رضایت مندی مردم دارد؟

عبدالکریم نباتی در یادداشتی به بررسی نقش دولت الکترونیکی در رضایت مندی مردم پرداخته است.

به گزارش شهرسبز، عبدالکریم نباتی دکترای حرفه ای مدیریت در یادداشتی به بررسی نقش دولت الکترونیکی در رضایت مندی مردم پرداخته است. متن این یادداشت به شرح زیر است:

دولت الکترونیکی چه نقشی در رضایت مندی مردم دارد؟
دولت الکترونیکی (E-Government) کاربرد فناوری اطلاعات (IT) برای بالا بردن کارایی و تعامل اطلاعات بین دولت با دولت، دولت با شهروندان و دولت با شرکت ها است. با دولت الکترونیک شهروندان می توانند به اطلاعات مورد نیاز خود دست یابند. با این کار مردم می توانند خدمات الکترونیکی که دستگاه های دولتی به صورت جداگانه و مجزا ارائه می دهند را در یکجا دیده و از آن استفاده کنند.
مسلم است که دولت ها باید از فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده کنند و این موضوع در جهان جزو بدیهیات است، چرا که راه اندازی دولت الکترونیک، دولت هوشمند، دولت همراه و دولت پاک را ترویج می نماید.
از آنجایی که دولت الکترونیک برخط (آنلاین) است بنابراین خدمات بر بستر اینترنت در لحظه انجام می شود. همانطور که اشاره شد دولت الکترونیکی با خود دولت، شهروندان و شرکت ها و بنگاه های اقتصادی تعامل برقرار می کند. در این سه بخش خدمات زیادی مانند پرداخت مالیات و عوارض، تجدید گواهینامه، دریافت و تجدید جواز کسب و کار، ثبت شرکت، عقد قرارداد، ثبت ازدواج و طلاق، ثبت اولاد و مرگ، پرداخت های برخط، مشاوره از راه دور، بازاریابی اینترنتی، فرم های الکترونیک، کاریابی، رأی گیری الکترونیکی، خدمات پلیس و … ارائه می شود.
تمام دولت ها به دنبال راه اندازی درگاه دولت الکترونیک هستند، چرا که دارای مزایای زیادی برای دولت و ملت ها است. دولت الکترونیک مزایای زیادی دارد چون نحوه ارائه خدمات به مشتریان ساده و قابل دسترس می شود. کارایی را بهبود می بخشد. مشتریان به راحتی به اطلاعات مورد نیاز دست می یابند. با راه اندازی دولت الکترونیکی در ایران برخی از لایه های مدیریتی حذف می شود. به عبارتی بوروکراسی اضافه اداری کم شده و مبنا مشتری مداری می شود. مهمتر اینکه می توان به مشتریان پاسخگو بود. راه اندازی دولت الکترونیک در تمام سطوح مدیریتی شفافیت ایجاد می کند. وجود یکپارچگی ارائه خدمات دولتی از مهمترین مزیت های دولت همراه است. دولت هوشمند نه تنها امکان آموزش راه دور، رفع طبقات دیجیتالی با آموزش رایانه به مردم را فراهم می کند، بلکه صرفه جویی در زمان، هزینه، جمع آوری و انتقال اطلاعات، حفظ محیط زیست، کاهش آلودگی هوا، حذف مکاتبات اداری، حذف مراجعه های حضوری مردم به دستگاه ها برای دریافت خدمات، ارائه خدمات در هر کجا و هر زمان را در بر دارد.
راه اندازی دولت الکترونیک موجب می شود دسترسی مردم به دولت افزایش یابد و شهروندان از دریافت خدمات رضایت داشته باشند. از سوی دیگر موجب کوچک شدن دولت شده و ضمن ایجاد شفافیت دولت و دستگاه های مربوطه را پاسخگو می کند و اعتماد شهروندان به دولت افزایش می یابد.
در کل باید گفت راه اندازی دولت الکترونیک پیامدهای مثبت اقتصادی ( کاهش فساد، افزایش اعتماد به دولت، کاهش هزینه های دولتی با ارائه برنامه های موثر و افزایش بهره وری کسب و کار و … ) و سیاسی ( زیست محیطی، آموزشی، اشتراک گذاری، افزایش حریم خصوصی و …) زیادی در بر دارد.
هدف نهایی دولت الکترونیکی این است که بتواند مجموعه ای از خدمات عمومی را به تمام شهروندان در یک روش کارآمد و مقرون به صرفه ارائه دهد. دولت الکترونیک این اجازه را می دهد تا مردم از سیاست های دولت که برای آنها انجام می دهد، مطلع شوند.
مزیت دیگر اجرای دولت الکترونیک، بهبود کارایی سیستم فعلی (سیستم مبتنی بر کاغذ) خواهد بود. این یعنی صرفه جویی در پول و زمان. از سوی دیگر برقراری ارتباط بهتر بین دولت ها و شرکت ها را تسهیل می کند. راه اندازی دولت الکترونیک کسب و کارهای کوچک را قادر می سازد تا برای جذب قراردادهای دولتی و همچنین کسب و کار بزرگتر رقابت کنند بنابراین ایجاد یک بازار آزاد و اقتصاد قوی تر از ثمرات آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.