خانه / اجتماعی / انقلابِ کتاب
انقلاب کتاب

انقلابِ کتاب

مصطفی بخرد

س:جناب آقای حاج بخرد، سلام علیکم. ازجنابعالی بعنوان یکی ازپیشکسوتان فعال درعرصه های فعالیت های فرهنگی،دینی مذهبی،سیاسی وانقلابی کازرون قبل ازپیروزی انقلاب که مسئولیت ومدیریت کتابفروشی خرد رابه عهده داشتید،تنها کتابفروشی که درواقع مرکز نشرکتابهای دینی وانقلابی درشهرهای همجوار از چندسال قبل ازپیروزی انقلاب شده بود،لطفا سال تاسیس،دلایل واهداف تاسیس بامشارکت دوستان انجمن امور دینی وانواع مزاحمت ها،محدودیتها ومشکلاتی که ازطرف مامورین امنیتی شهربانی وحکومت نظامی برای شما رخ می داد در راستای جهاد تبیین،توضیح دهید (هفته‌نامه‌ی شهرسبز).

ج: اصل تلاش عمده در تألیف و نشر و توزیع کتاب و بسط فرهنگ کتابخوانی در کازرون بعنوان یک تاکتیک جنگی از سال‌های۵۳ به بعد آغاز شد، وقتی که سازمان مجاهدین خلق تغییر موضع ایدئولوژی داد و ایدئولوژی کمونیستی را بعنوان دانش مبارزه‌ پذیرفت کمونیست‌ها، فعالیت تبلیغی خود را گسترش دادند و به ایجاد شبهه نسبت به وجود خدا توسط بعضی از معلمان کمونیست در دبیرستان‌ها و دعوتشان به مبارزه علیه حکومت و القاء خرافه‌پرستی دینداران پرداختند.

بعضی از اعضای انجمن امور دینی کازرون برای مقابله با کمونیسم که مرکزیت آن کتابفروشی| خیابان شهدای جنوبی بود با خرید یک یاچند سهم در تاسیس کتابفروشی مشارکت داشتند. و اداره کتابفروشی نیز فردی بعهده گرفت وجمعی نیز در فعال ماندن آن او را همراهی می‌کردند روح حاکم بر فعالیت روح فرهنگ جهادی بود. و همه برای جذب حد اکثری در تلاش بودند رفع شبهه‌ها نیز با جلسات هفتگی پرسش و پاسخ های مذهبی دنبال می‌شد.

جامام خمینی (ره) به سازمان مجاهدین خلق (منافقین) مجوز جنگ مسلحانه نداد ولی سازمان بر مشی خود اصرار ورزید. در این میان معتقدان به ولایت مشی نشر اندیشه اسلامی را سر لوحه کار خود قرار دادند و از این جا صف دو گروه جدا شد سازمان با تصفیه مسلمانان معتقد به ولایت و ترور آنان و صدور بیانیه‘ تئوری تغییر موضع ایدئولوژیک را تبیین نمود و مستقیمأ خط خود را از مسلمانان جدا و کمونیسم را بعنوان علم مبارزه پذیرفت و به آنان پیوست مسلمانان مبارز با جدا سازی خط خود از سازمان مشی مبارزه با استبداد و استعمار و هویت خواهی اسلامی ایرانی را مشی مبارزه خود انتخاب کردند و برای نشر این اندیشه گروهای مبارز شکل گرفت این جاست که با نشر اندیشه دینی الزام چاپ و نشر کتاب در جامعه فرا گیر گردید.

 شهر کازرون هم همسو با مبارزان مسلمان اقدام به تأسیس کتاب فروشی و نشر و توزیع کتاب بعنوان احیای فرهنگ دینی و هویت ایرانی اسلامی مشی خود قرار داد کتاب فروشی خرد با سرمایه شراکتی  تعدادی از فعالان مذهبی ایجاد و تحت مدیریت یکی از برادران کتابهای فراوانی که در این دوره در انتشارات تهران و دیگر انتشاراتهای قم و اصفهان و مشهد چاپ می شد تهیه و توزیع می نمود

 نکته دیگری که در این رابطه با کتاب فروشی قابل ذکر است‘ این که قبل از انقلاب بخصوص در دهه پنجاه نیروهای کمونیست هم بخصوص حزب توده که از مشی مسلحانه پرهیز می کرد‘ کار نشر اندیشه مارکسسیت را در راس فعالیتهای خود قرار داده بود. از همین سو یکی از دبیران شهر -که همین چند سال اخیر فوت کرد- قبل از کتابفروشی خرد اقدام به تأسیس کتابفروشی در خیابان شهدا نموده بود و با جذب و هدایت نوجوانان دانش آموز و تشویق آنان به کتاب خوانی سعی در نشر اندیشه های کمونیستی و بسط این تفکر را داشت. یکی از  بیشترین انگیزه موسسین کتابفروشی خرد در آن سال ها نیز؛ نجات نوجوانان متمایل شده به کمونیست بود. در حقیقت قبل از انقلاب؛ جبهه های مختلفی در صدد جذب و تاثیر گذاری بر جوانان و نوجوانان شهر و بسط اندیشه های خود بودند که شامل جبهه اسلامی؛ کمونیستی و لیبرالیسم و همچنین مجاهدین خلق و پیکار و گروهای دیگری می شدند که هر کدام همسو با سازمان های کشوری در شهر حضور فعال داشته و به تبع آن شهر میدان جدال اندیشه های متعارض بود. کتاب فروشی خرد در برابر هجمه ایدئولوژیک این گروه ها ؛ نقش محور و پشتیبانی ایدئولوژیک جبهه اسلامی را داشت. مسئول کتابفروشی از دانشجویان و دوستان تهران و سایر مراکز برای تهیه کتاب استفاده می کرد و به کمک دبیران و معلمان و دیگر کتاب فروشی های همسو کتاب ها را در شهرستان و دیگر شهرها مثل نورآباد ممسنی و فراشبند و یاسوج و برازجان بفروش می رساند.

نکته قابل تأمل این که بسیاری از کتابها بصورت مخفی در انتشارات های مرتبط با نیروهای انقلاب چاپ و با عناوین مجعول و با شماره ثبت غیر واقعی بصورت مخفی در بازار کتاب توزیع می گردید. ارتباط کتابفروشی خرد با گروها ی فعال انقلابی؛ زمینه را برای تهیه این نوع کتابها به آسانی فراهم نموده بود و لذا نشر کتابهای ممنوعه به تیراژ زیاد امکان پذیر بود. در این کتاب فروشی از کتاب هایی به تعداد زیاد یعنی تیراژ هزار نسخه در نمایشگاه های کتاب و دبیرستانها به فروش می رسید و این خود یکی از نقش های بی بدیل کتاب بعنوان عوامل انگیزشی ورود نیروهای جوان و نوجوان به عرصه‌ی انقلاب بود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.