خانه / اجتماعی / حجه الاسلام امیدی: اگر این جایگاه‌ها و این مساجد مؤثر نبود، هیچ‌گاه به سمت کم کردن و محدود کردن فعالیت‌های مساجد نمی‌رفتند
روز مسجد

حجه الاسلام امیدی: اگر این جایگاه‌ها و این مساجد مؤثر نبود، هیچ‌گاه به سمت کم کردن و محدود کردن فعالیت‌های مساجد نمی‌رفتند

خبرنگار و عکاس خبری: صدیقه طاهره اسدزاده

به گزارش صدیقه طاهره اسدزاده خبرنگار شهرسبز از شیراز؛  طی جلسه مدیران پاسخگو در دولت سیزدهم با حضور جمعی از خبرنگاران شیراز در سالن شهید قاضی استانداری فارس برگزار شد، حجه الاسلام و المسلمین امیدی ضمن تبریک روز خبرنگار و آرزوی موفقیت برای همه خبرنگاران عزیز، در گرامیداشت روز جهانی مسجد گفت: ایام بزرگداشت روز مسجد به مناسبت حمله به ساحت مسجد الاقصی به عنوان قبله اول مسلمین است و در در واقع تصمیمی که در دنیای اسلام گرفته شد این است که این ایام را به عنوان ایام بزرگداشت مقام مسجد و این جایگاه با عظمت قرار دهند. همچنان که در اخبار بر عزیزان پوشیده نیست در بسیاری از کشورهای هم اسلامی و هم ملل مختلف مسجد جایگاه بسیار عظیم و بلندی دارد.

وی همچنین بیان کرد: در اخبار یکی دو ماه گذشته در بسیاری خبرها از سطح دنیا مساجد مورد حمله یا هتک قرار گرفته‌اند. اگر این جایگاه‌ها و این مساجد موثر نبود، هیچ‌گاه به سمت کم کردن و محدود کردن فعالیت‌های مساجد نمی‌رفتند. همان‌طور که در آلمان همچین اتفاقی افتاد، در غزه و در فلسطین هم می‌بینیم که به مساجد و مجموعه‌های مذهبی و حتی به نماز جماعت صبح حمله می‌شود. چون این اجتماع‌ها و این کنار هم بودن‌های مسلمانان پیام روشنی دشمنان اسلام دارد و می‌رساند که ما اهمیت و ظرفیت‌های مسجد را بیش از پیش می‌توانیم روشن کنیم.

امیدی افزود: ما در سطح استان فارس قریب ۵۰۰۰ مسجد و حسینیه داریم. طبق آخرین آمار در خود شهر شیراز ۳۰۸ مسجد و در شهرستان شیراز با سه بخش، ۴۱۳ مسجد وجود دارد که بعضی از مسجدها قومیتی هستند یعنی مسجد متعلق به گروه خاصی است مثلاً کازرونی‌های مقیم شیراز یا کربلایی‌های مقیم شیراز. این‌ها مساجد خاص هستند بعضی از مساجد جامعیت دارند؛ مثل مسجد جامع مسجد شهدا، مسجد جامع عتیق. برخی از مساجد هم در گروه مساجد محلی قرار می‌گیرند و مسجد محل محسوب می‌شوند و محور برنامه‌های مذهبی و فرهنگی در آن محله هستند. بعضی از مساجد هم صبغه تاریخی دارند؛ مثل مسجد نصیرالملک که جنبه‌ی گردشگری و تاریخی‌اش غلبه دارد بر مسائل مختلف دیگر. مجموع اینها همان عددی هست که گفته شد.

امیدی همچنین ادامه داد:۶۰  درصد مساجد در روستاها و ۴۰ درصد در محدوده‌ی شهری فعال هستند و در آنها کانون‌های فرهنگی- هنری مشغول فعالیت هستند. امروز اگر مساجد ما بخواهد رونق داشته باشد طبیعی است که برای جذب مخصوصاً نونهال و نوجوان و جوان بایستی برنامه‌های متناسب با همین قشر و گروه دارند باشد و الا مسجد ممکن است نتواند آن کارایی و نقش خود را در محل ایفا کند. سعی کرده‌ایم در روستاها با اولویت مناطق محروم کانون‌های فرهنگی- هنری و گروه‌های سرود و جنبه‌های مختلف را بیشتر اهمیت قائل شویم که سهم شیراز نزدیک به ۲۸۰ کانون فرهنگی و هنری هست کانون که در دل مسجد و در کنار امام جماعت مسجد مشغول فعالیت‌های فرهنگی- هنری هستند. آمار پایگاه های مقاومت بسیج در سطح استان حدود ۴۲۰۰ پایگاه هست؛ البته هم در مسجد، هم حسینیه و هم هیآت مذهبی این پایگاه‌های بسیج پراکندگی دارند.

امیدی اظهار داشت: فعالیت‌های مختلفی که در مسجد صورت می‌گیرد بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که در یک سال گذشته صورت گرفته، مخصوصاً منویات رهبر معظم انقلاب در حوزه مسجد، بر پایه امام جماعت مسجد می‌چرخد. شهرداری هم طرحی که دارد، طرح احیای محله‌های مسجدمحور با محوریت امام جماعت هست. سپاه هم همچین طرحی را دارد به عنوان سپاه مقاومت که به نام «امامان محله» با محوریت ائمه جماعت مساجد و سازمان تبلیغات هم همین طرح را دارد و ما هم در بحث توانمندسازی ائمه جماعت و به روز رسانی ارکان دیگر مسجد دوره‌های آموزشی مختلفی را برگزار می‌کنیم. سال کاری ما از روز مسجد یک سال تا سال دیگر است. در این ایام جمع‌بندی سال گذشته و برنامه‌ریزی برای سال آینده بنای محکمی داریم روی ارکان مسجد چه امام جماعت، چه هیئت امنا، چه اعضای کانون فرهنگی و پایگاه مقاومت بسیج، خادم مسجد و خیرینی که برای مسجد کمک می‌کنند و امثال این‌ها را آموزش دهیم که به علم و دانش روز مسلط شوند برای جذب نونهال و نوجوان و جوان، والا ممکن است نتوانند نقش خودشان را انجام دهند. حرف ما به مساجد و مجموعه‌هایی که به عنوان مسئولین مساجد هستند این است که بگردید در محله مشکل و نیاز اصلی را پیدا کنید و بعد بهترین کاری که می‌شود مسجد را رونق بخشید در محله و مجموعه شما، آن را پیدا و تخصصی روی آن کار کنید. از نظر فعالیت مساجد ما چند نوع هستند. برخی از مساجدمان واقعاً فعال و پویا هستند و نمونه‌های خوبی در همین شیراز و استان فارس وجود دارد. این‌ها در موضوعات تخصصی ورود کرده‌اند و واقعاً کارشان خروجی موفقی داشته است که چند نمونه از این مساجد موفق را که در چند عرصه دارند کار می‌کنند عرض می‌کنم.

وی همچنین افزود: در جلسه پنجشنبه یک شهریور از هشت و نیم صبح در مسجد شهدا، مسجد نو که که شاید تاریخی‌ترین مسجد در جایگاه و خاستگاه انقلاب و محل اعزام به جبهه‌ها و محل تردد خوبان بوده است، جلسه پایانی اجلاسیه بزرگ اصحاب مسجد فارس ، با حضور سردار فلاح‌زاده یکی از فرماندهان جبهه مقاومت و همچنین جناب آقای استاندار و حضرت آیت الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان، نماینده‌های مجلس شورای اسلامی، مدیران ادارات و حدود ۸۰۰ نفر از خادمین منتخب مساجداز هیئت امنای منتخب، بسیجیان منتخب، کانون‌های منتخب و خیرین محترم برگزار خواهد شد. برنامه‌ها باز بازدید از نمایشگاه مسجد تراز انقلاب اسلامی که توسط سازمان تبلیغات ایجاد شده است، شروع می‌شود و جلسه به صورت رسمی در شبکه فارس و همچنین در شبکه‌های ملی و بین المللی از جمله شبکه قرآن و شبکه خبر، به عنوان برنامه‌ای از سومین حرم اهل بیت پخش زنده خواهد شد. همچنین در این برنامه از کتابی تحت عنوان کتاب «مسجد تراز اسلامی» نوشته حضرت آیت الله دژکام رونمایی خواهد شد. در پایان برنامه از خانواده‌های شهید مسجدی و روحانی و منتخبین فعال مسجدی ‌نیز تقدیر به عمل خواهد آمد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.