خانه / اجتماعی / برگزاری گـردهمایی بــزرگ اصـحاب مسـاجد اســــتان فــــارس به مناسبت روز جهانی مسجد

برگزاری گـردهمایی بــزرگ اصـحاب مسـاجد اســــتان فــــارس به مناسبت روز جهانی مسجد

خبرنگار: صدیقه طاهره اسدزاده

به گزارش صدیقه طاهره اسدزاده خبرنگار شهرسبز؛ آیت الله دکتر ابراهیم کلانتری، تولیت حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) امروز پنجشنبه اول شهریور ماه در گردهمایی بزرگ اصحاب مسجد استان فارس که به میزبانی مسجد جامع شهدای شیراز برگزار شده بود، با اشاره به اینکه روز جهانی مسجد در حقیقت روز بسیار مهمی در فرهنگ اسلام است، گفت: در ارکان اصلی فرهنگ ساز در اسلام، مسجد یکی از رکن های اصلی به شمار می آید و مسجد، مدرسه و خانواده سه رکن اصلی در به سامان رسیدن فرهنگ اسلامی است.
وی با اشاره به جایگاه مسجد در دین مبین اسلام، خاطرنشان کرد: مسجدی که بر اساس تقوا، عشق به پروردگار و توحید به سامان رسیده باشد، یک مسجد انسان ساز در فرهنگ اسلامی است و مرکزی برای مبارزه با ظالمان تاریخ و استکبار جهانی است.
آیت الله کلانتری افزود: خداوند در آیات ۱۰۷ و ۱۰۸ سوره توبه به ۲ مسجد طراز اسلامی و طراز کفر اشاره دارد و خصوصیات هریک را برشمرده است و براین اساس مسجد طراز حق و محبوب خداوند و پایه گذاری شده بر اساس تقوا برکات گوناگونی را می تواند به پیرامون خود اشاعه کند و به پایگاه و مرکز نور تبدیل شود.
تولیت آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع) به اصحاب و فعالان مسجد توصیه کرد: نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد، همان نکته ای است که مورد تاکید رهبری به عنوان امام مسلمین نیز است و امروز جهاد تبیین حقایق و واقعیت ها واجب، عینی و فوری است و این جهاد بر دوش تک تک انسان های مومن واجب است.
وی بهترین پایگاه برای جهاد تبیین را مسجد دانست و اظهار داشت: یکی از عرصه های بزرگ تبیین عملی دین است که یکی از خلاء های بزرگ عصر ماست و مسجد مرکز جهاد تبیین لسانی و عملی دین و پایگاه اصلی لسانی و عملی معارف انقلاب اسلامی است.
آیت الله کلانتری خواستار احیای کارکرد های مساجد از سوی متولیان و اصحاب مسجد برای عمل به وظیفه عینی و واجب جهاد تبیین شد و تاکید کرد: عالمان دینی، ائمه جماعات، موذنان، مکبران، اصحاب مساجد اعم از برادر و خواهر همدل شده اند و تلاش می کنند که مسجد در طراز مسجد قرآن باشد تا بتواند به درستی ایفای نقش کند.
حجت الاسلام والمسلمین حسین امیدی مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد فارس و رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان امروز پنجشنبه اول شهریور ماه در گردهمایی بزرگ اصحاب مسجد استان فارس که به میزبانی مسجد جامع شهدای شیراز برگزار شده بود، ضمن ارائه گزارشی از برنامه ها و فعالیت های صورت گرفته در مساجد استان فارس، گفت: فعالیت های متنوعی به همت نهاد های امر مسجد در حال پیگیری و اجراست.
وی اجرای طرح احیای محلات مسجد محور شیراز، تبیین سبک دینی در راستای منویات رهبری، طرح امام محله با مشارکت ۷۰۰ نفر از ائمه جماعات را از جمله برنامه ها برشمرد.
حجت الاسلام والمسلمین امیدی از ایجاد پایگاه های ویژه اوقات فراغت در بیش از یک هزار کانون فرهنگی هنری مساجد استان فارس خبر داد و گفت: در این پایگاه ها نوجوانان و جوانان دختر و پسر در برنامه های ویژه اوقات فراغت تابستان شرکت کرده اند.
مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد فارس از ایجاد شوراهای صلح و سازش در مساجد برای حل تعارض ها، انعقاد تفاهم نامه با اوقاف برای اصلاح رویه انتخاب هیئت امنا و اصحاب مساجد، تعریف آئین نامه های گوناگون به مناسبت ها و برنامه های مختلف از دیگر فعالیت های صورت گرفته در خصوص امر مسجد است.
رئیس مرکز رسیگی به امور مساجد استان فارس همچنین از برگزاری ۵۰ یادواره شهدا با مشارکت شورای اسلامی و شهرداری شیراز خبر داد و یادآور شد: تالیف کتاب و پژوهش در حوزه مسجد، آموزش ائمه جماعات با برنامه ریزی برای مبلغان و مبلغات و دیگر ارکان مسجد، تهیه و به روز رسانی آماد مساجد و حسینیه ها، ایجاد اتاق وضعیت مساجد و شبکه سازی مسجد نیز از امور اجرا شده و در حال پیگیری است.
سرهنگ قاسم علیپور، معاون هماهنگ کننده سپاه فجر استان فارس امروز پنجشنبه اول شهریور ماه در گردهمایی بزرگ اصحاب مسجد استان فارس که به میزبانی مسجد جامع شهدای شیراز برگزار شده بود، گفت: در شهر مقدس قم و در جوار مسجد مقدس جمکران مراسمی ویژه روز جهانی مسجد برگزار شد که طی آن از ۲۳ فعال منتخباستان فارس تجلیل شد که بر افتخارات استان افزودند.
وی خاطرنشان کرد: این منتخبان در لبیک به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص مسجد طراز اسلامی به فعالیت پرداخته بودند.
علیپور با بیان اینکه امروز برخی مساجد حال و روز خوبی ندارد، از احیای ۱۰۶ مسجد خبر داد و تاکید کرد: این روند باید ادامه پیدا کند.
معاون هماهنگ کننده سپاه فجر استان فارس ضمن ارائه گزارش و با اشاره به فعالیت مساجد استان در تقسیم بندی به مساجد غیر فعال، مساجد نیمه فعال، مساجد فعال و مساجد پیشران، گفت: ۴۸۲ مسجد پیشران در سطح استان فارس فعالیت دارند که برنامه های خوبی اجرا می کنند.

سردار محمدرضا فلاح زاده، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران امروز پنجشنبه اول شهریور ماه در گردهمایی بزرگ اصحاب مسجد استان فارس که به میزبانی مسجد جامع شهدای شیراز برگزار شده بود، ضمن اشاره به جایگاه و نقش مساجد، گفت: مساجد بیوت الله و خانه های خدا بر زمین هستند و مساجدی که در دایره ولایت الله و ولایت فقیه قدم بردارند، در جامعه اثرگذار هستند.
وی با تاکید بر اینکه مساجد محل دشمن شناسی و شناخت توطئه دشمنان خداست، خاطرنشان کرد: در طول اسلام از زمان تاسیس مدینه النبی (ص) تا عصر امروز، مساجد در دوران های مختلف محل جذب نیرو های مردمی، سازماندهی و اعزام به مصاف دشمنان خدا بوده اند.
سردار فلاح زاده ادامه داد: در مصاف با دشمنان خدا، مساجد؛ خاکریز رزمندگان و محور و فرمانده عالم ربانی و ائمه جماعات هستند و لازم است که جوانان خود را با عالمان ربانی پیوند دهند.
جانشین فرمانده نیروی قدس با گرامیداشت روز جهانی مسجد و اشاره به جایگاه مسجد الاقصی نزد مسلمانان، اظهار داشت: مسجد الاقصی محلی است که پیامبران امام جماعت برپا کرده اند و در شب معراج نیز به امامت پیامبر اکرم (ص) نماز گذاردند و رژیم صهیونیستی پس از اشغال سرزمین فلسطین، این مسجد را به آتش کشیدند و جنایات آنها تاکنون ادامه دارد.
وی در ادامه، تاریخچه ای از پیدایش رژیم صهیونیستی و جنایات این رژیم منحوس تاکنون را ارائه و با اشاره به اینکه هشت هزار نفر از فلسطینی ها در سیاهچال های رژیم صهیونیستی زندانی هستند، تاکید کرد: ساختار رژیم صهونیستی با ترور شکل گرفته است و از سال ۱۹۳۶ با شهادت عزالدین قسام تا به شهادت رساندن اسماعیل هنیه در تهران، شخصیت های مهم و بزرگی را ترور کرده اند و در عملیات نسل کشی غزه نیز بالغ بر ۴۰ هزار نفر قتل عام و شهید شده اند.
سردار فلاح زاده با اشاره به طوفان الاقصی، تصریح کرد: این عملیات خسارات عمده ای را بر رژیم صهیونیستی وارد کرد و رژیم صهیونیستی قصد دارد تا غزه را فتح کند، مقاومت را از بین ببرد و خاورمیانه را تغییر دهد اما جبهه مقاومت همه معادلات ایشان را به هم ریخت و امروز این رژیم مثل گربه ای است که در کنجی گرفتار آمده است و به هر کجا چنگ می اندازد.
وی با تاکید بر اینکه دشمن با ترور نمی تواند پیروزی خود را تضمین کند، خاطرنشان کرد: خداوند خود وعده یاری و پیروزی داده است و هر پرچمی که از دست سرداری بیفتد، سردار دیگری برداشته و به میدان خواهد آمد. باید برای خدا قدم برداریم، قلم بزنیم و نوکری نظام، ولی فقیه و اسلام ناب را داشته باشیم.
جانشین فرمانده نیروی قدس همچنین تصریح کرد: مردان خداجوی هرگز دست از نبرد با دشمنان خدا نکشیده و مقاومت روز به روز قوی تر شده و تا اوج عزت ادامه دارد و اسلام سنگر های کلیدی جهان را فتح خواهد کرد.

براساس این گزارش، در گردهمایی بزرگ اصحاب مسجد فارس که با حضور نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، استاندار و معاونان، مسئولان استانی به ویژه مدیران کل نهاد های فرهنگی و مذهبی، ائمه جماعات، روحانیون، هیئت امناء، خادمان و اصحاب مسجد استان برگزار شده بود، از کتاب «مسجد تراز از دیدگاه آیت الله دژکام» رونمایی شد و همچنین ۳۰ نفر از برترین های مساجد نیز مورد تقدیر قرار گرفتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.